ערכת קלפים "שאלה של סיפור"

ראיון עם היוצרת מאלי מור סוויד, מתגוררת ברמת גן.

נשואה פלוס 2, מחברת הערכה "שאלה של סיפור" שיצאה לאור ביוני 2020

“תקשורת היא הכלי הכי בסיסי בשמירה על הילדים שלנו מפני סכנות, אין לנו שליטה על מה שקורה עם הילד כאשר הוא אינו נמצא בטווח הראייה שלנו, כאשר ישנה תקשורת פתוחה, עמוקה, הקניית כלים בהבנת מצבים ורגשות שקשה להורים ביום יום לדבר עליהם, אנחנו בעצם מצמצמים את הסיכון שהילד ייפול קורבן לפגיעה מכל סוג שהיא. הילד יידע לזהות מול מה הוא מתמודד, ויידע לתקשר את זה מולכם ולא לנעול את האמת הזו בפנים. זה יקר מפז, ואני אומרת את זה בתור מישהי שלה לא היו את הכלים הללו ולצערה נפגעה. ”

מאלי מור סוויד
יוצרת הערכה "שאלה של סיפור"

הראיון המלא

ראיון עם היוצרת מאלי מור סוויד, מתגוררת ברמת גן.

נשואה פלוס 2, מחברת הערכה "שאלה של סיפור" שיצאה לאור ביוני 2020

אז איך הכל התחיל ומתי?

הכול התחיל בגיל 7-9 שעברתי פגיעה מינית ממושכת שאותה שמרתי בסוד קרוב ל30 שנה, במהלך השנים הללו צללתי לעולם הטיפול וריפוי הגוף והנפש כדי לרפא את עצמי, והתהליך שלי הוביל באופן טבעי לליווי אחרים, מלווה אנשים כבר למעלה מ15 שנה, לפני שנתיים החלטתי להגשים חלום וליצור ערכה שתאפשר להורים להעמיק את השיח עם הילדים, לתת להם כלים לזיהוי אם משהו קורה, לתת להם ידע וכלי שיאפשר להם ללמד את ילדם לתקשר את עולמם הרגשי העמוק, להבין סיטואציות ואת עצמם בתוך הסיטואציות, בעצם לתת להורים ולמטפלים כלי שלו היה להוריי, ייתכן ולא הייתי עוברת פגיעה ממושכת כל כך.

כך נולדה הערכה "שאלה של סיפור"

הסבר על הפרויקט מתי / איך משתמשים?

הערכה השלמה כוללת 36 איורים נדירים אותם איירה באופן מופלא ויקי ספיר, שהצליחה להמחיש את החזון שלי ולתת בו חיים. כל איור מאפשר למתבונן בו להשליך את העולם הפנימי הלא מודע שלו על האיור, לכל אדם יש פרשנות קצת שונה על האיור מתוך העיניים שלו, האיורים אוירו כך שיהיו מזמינים, צבעוניים, ייחודיים ובאותה נשימה לא מוגדרים באופן מלא כדי שכל אחד יראה בהם את העולם הפנימי שלו.

לאיורים צורפו 100 כרטיסיות מילים המתארות מצבים ורגשות איתם אנחנו באים במגע ביום יום, אך פחות עולים בשיח היומיומי, למשל ריצוי, הקשבה ללב, חרם, הקשבה לאחר, חרטה, בושה, קבלה עצמית ועוד.

המטרה היא להעמיק את השיח עם הילדים דרך האיורים והמילים.

בערכה השלמה ישנם 4 דרכי משחק והיא כוללת מגוון רחב של צירופי מילים ואיורים וניתן לשחק בה בלי סוף, היא מאפשרת להורה להכיר את עולמו הפנימי של ילדו דרך משחק כיפי, שיתופי, צבעוני.

יתרונות הערכה השלמה – שיתוף ואינטימיות, הרחבת השיח הרגשי, הקניית כלים בהבנת מצבים וסיטואציות, שליפה ואסוציאציות, זיהוי מצבים שדורשים התערבות של ההורים, קרבה, יצירת קשר חזק עם הילד כדי לאפשר לו לפנות אלינו בכל מצב.

מה המסר שהכי חשוב לך להעביר דרך המוצר?

תקשורת היא הכלי הכי בסיסי בשמירה על הילדים שלנו מפני סכנות, אין לנו שליטה על מה שקורה עם הילד כאשר הוא אינו נמצא בטווח הראייה שלנו, כאשר ישנה תקשורת פתוחה, עמוקה, הקניית כלים בהבנת מצבים ורגשות שקשה להורים ביום יום לדבר עליהם, אנחנו בעצם מצמצמים את הסיכון שהילד ייפול קורבן לפגיעה מכל סוג שהיא. הילד יידע לזהות מול מה הוא מתמודד, ויידע לתקשר את זה מולכם ולא לנעול את האמת הזו בפנים. זה יקר מפז, ואני אומרת את זה בתור מישהי שלה לא היו את הכלים הללו ולצערה נפגעה.

איך הגעת אליי?

חיפשתי מישהי שתהיה לא פחות ממדהימה שתדע להעביר את הוויז'ן שלי בראש לכדי משהו מוחשי, אני לא אדם שגרתי וחייבת שהדברים יהיו מאוד מדוייקים ויתאמו את האנרגיה שאני רוצה להעביר. וביקשתי עזרה מהיקום שישלח לי את המאיירת הנכונה, והיקום הקשיב ובאחד הימים שאני עוסקת בזה פתחתי את הפייס וראיתי סרטון שלך מאיירת את נטע ברזילי – ידעתי באותו רגע שאת תוכלי ליצור את החלום שלי, פחדתי ממש שתהיי סופר יקרה עבורי, וגיליתי אשת מקצוע נדירה, שעדיין לא טיפסה הכי גבוה מבחינת מחירים למרות שיש לה כל סיבה לעוף על עצמה ולבקש מחירים בשמיים, אשת מקצוע שחיה את מה שהיא עושה ומבינה כל כך הרבה מעבר לאיורים. זכיתי ממש.

האם למדת דברים חדשים בתהליך (על הפרויקט)?

אני כל הזמן לומדת ממך, למדתי איך להוציא את הוויז'ן שהיה לי במוח לכדי משהו מוחשי, למדתי כמה כל פרט ופרט הוא חשוב, למדתי שהחלק של האיור הוא רק ההתחלה של התהליך ואכן הוא היה החלק שהכי זרם.

מה היה לך קשה בתהליך?

מולך לא היה לי שום קושי, הקושי היה אחרי שאני ואת סיימנו, איתך הכול זרם חלק ומהיר, היה לי קשה אח"כ למצוא גרפיקאית טובה, בסוף שילמתי ל2 כדי לקבל את העיצוב שידייק אותי. אח"כ היה קשה למצוא בית דפוס אמין עם מחיר טוב. העלויות של הוצאת ערכה יצאו פי כמה ממה שחשבתי.

מה גרם לך שמחה בתהליך?

נתחיל בזה שלעבוד עם אשת מקצוע כמוך זו מתנה, את יודעת את העבודה מכל הצדדים שלה, מעבר לכישרון את מבינה עסקים ברמה גבוהה וממש מלווה בדרך, אני ממש שמחה שהכרנו, שימח אותי לראות את האיורים מקבלים חיים, לראות את התהליך של היצירה, להתרגש איתך בכל שלב, לראות את המוצר המוגמר שיצא הרבה יותר ממה שחלמתי. לקבל את הפידבקים מלקוחות, לדעת שאני משאירה משהו בעולם שיכול להציל הרבה ילדים ולתת להרבה נוספים כלים ליצור בתוכם עוגן פנימי ואני עצמי חזק ומלא ביטחון. ידע זה כוח וחשוב שנעניק אותו לילדים שלנו, חיבור לעולם הרגשי שלנו הוא קריטי למינוף הפוטנציאל שלנו.

איך / למה בחרת את הצבעים לפרויקט? מה המשמעות שלהם עבורך?

רציתי שהאיורים יהיו צבעוניים, מלאי עומק ומזמינים להתבונן בהם בלי שיימאס, אהבתי את השיגעונות שלך והחוסר שגרתיות, צבעי שיער מגוונים, בגדים ייחודיים, זה ממש אני, זוכרת שהגעתי אלייך עם גוונים משוגעים בשיער, חחח.

אם היית צריכה לבחור איור אחד מתוך התוצר, איזה היית בוחרת?

וואו, זו אחת השאלות הקשות, אני מאוהבת בכולם, יש 2 שממש מדברים אליי והיה לי ממש חשוב ליצור אותם, אחד זה הילד שיושב ונדמה שהוא יושב בתוך סוגר, במיינד שלו הוא כלוא, אבל הסורגים פתוחים מאחור אבל הוא לא יכול לראות את זה כי הוא תקוע במחשבות שלו.

והאיור השני הוא של הבחורה שמחזיקה את כדור הארץ, אנחנו יכולים ליצור הכול אם רק נאמין ונבחר. יש בה כל כך הרבה אור, באופן קוסמי גם הבת שלי הכי אוהבת את האיור הזה, בלי שהיא תדע שגם אני, והיא בת 4, זה החינוך שאני מעבירה לילדיי, שאין גבול למה שיוכלו ליצור, לסמוך ולהאמין בעצמם ולא רק כסיסמא, אלא שזה יישען על מציאות וסיטואציות אמיתיות.

מה אנחנו לא יודעים עלייך או על המוצר?

וואו, אני בן אדם מאוד מאמין, מאמינה שכל מה שקורה לנו קורה מסיבה, גם הדברים הקשים ביותר יכולים להיות המתנות הגדולות ביותר, אני לקחתי מהפצע שלי הרבה טוב שאני מפיצה בעולם, הרבה ידע, הרבה כוח וניסיון, ואני זוכה להיות חלק ממסעות של  מאות מטופלים, זוגות, קבוצות בעשור וחצי האחרונים. זו מתנה שלא יודעת אם הייתי מקבלת אותה לולא מה שחוויתי בילדות. והערכה הזו היא עוד מתנה שנובעת מאותו הפצע – ואם אזכה להציל ולו ילד אחד מפגיעה (לאו דווקא מינית, לא חסר היום בעידן הרשת פגיעות) או אם אזכה לקרב בין הורה אחד לילדו, אני את שלי עשיתי.

מי היוצר/ת או אוטוריטה שהכי השפיע/ה עלייך?

אין, אני מאוד עסוקה בעולם שלי ובעשייה שלי שנובעת מהבטן והאינטואיציה , בכלל לא מעורה במה שקורה מהבחינה הזו.

ושאלת השעשוע, אם היית בעל חיים, איזה בעל חיים היית ולמה?

הייתי לביאה, אני מאוד מגוננת, מאוד אימהית, מאוד דואגת וחזקה ויחד עם זאת רכה ומחוברת לכל החלקים שלי. פעם בעברי הייתי מאוד הישרדותית בעשור האחרון אני מרגישה מאוד מעוגנת ובטוחה בתוך העור של עצמי ובחיים.

יצרתם ערכת קלפים או משחק ואתם רוצים לקבל הצעת מחיר לאיורים משלימים והסבר על התהליך שצפוי לכם?

            כל הזכויות לתמונות בעמוד זה שייכות לויקי ספיר ולמאלי מור סוויד