ספר ילדים "פתרון פשוט מאוד"

ראיון עם הסופרת רחלי בן עמרם, נולדה בירושלים ומתגוררת במבשרת ציון, נשואה פלוס 3, מחברת הספר "פתרון פשוט מאוד" שיצא לאור בפברואר 2020

“המסר של הסיפור הוא, שבכל אתגר מסתתר פתרון, לפעמים פשוט משנדמה לנו. כל מה שעלינו לעשות הוא להקשיב, להתבונן פנימה, ולפעמים דרושה לנו עזרה ממישהו שיהיה שם איתנו ופשוט רק יראה אותנו ויביע אמפתיה לקושי שלנו”

רחלי בן עמרם
מחברת הספר "פתרון פשוט מאוד"

רק סקיצה ראשונית

ויקי ספיר: "כשאני מעלה סקיצות לפייסבוק אני בדר"כ מתייגת אותן בהאשטאג "רק סקיצה ראשונית" הסיבה שהסקיצות מתוייגות כך, נעוצה בעיקר בעובדה ששום דבר לא סופי עד שהספר יוצא לאור, לפעמים יש שינויים ושדרוגים שיכולים לשנות את הדמויות לגמרי, הנה דוגמה לסקיצה ששונתה בהמשך. הדמות של האמא קיבלה צבע שיער דומה לצבע של הילדה והאבא שלא מוזכר בספר, קיבל צבע שיער כמו של הילד" (חפשו את התמונות שבבית המשפחה ותמצאו את האבא שפשוט היה בעבודה בזמן ההתרחשויות שבסיפור).

והתוצאה הסופית

הספר "פתרון פשוט מאוד" יצא בהוצאה עצמית, עוצב ביצירתיות רבה ב"סטודיו גם וגם" והודפס בדפוס ע.ר בתל אביב.

כבר בשלב הסקיצות היה ברור שמדובר בספר שאפשר לקחת למקום דימיוני וממש ליצור עבורו עולם מרתק, שבו יש לדמויות שיער צבעוני, לטאה משעשעת, חתול סגול מתוק ואפילו עצים בצבע בורדו וורוד. מה שגרם לספר למראה כייפי ומשמח במיוחד למרות שכל אלה אינם מוזכרים בטקסט.

הראיון המלא

ראיון עם רחלי בן עמרם, נולדה בירושלים ומתגוררת במבשרת ציון, נשואה פלוס 3, מחברת הספר "פתרון פשוט מאוד" שיצא לאור בפברואר 2020

אז איך הכל התחיל ומתי?

הרעיון לספר הגיע באחר צהריים שהייתי עם הילדים לבד ורגע לפני המקלחת שאלתי אותם איך ירצו להיכנס למקלחת. הם היו אז קטנים והשתמשתי הרבה ביצירתיות ודמיון כדי להוביל אותם ולעודד שיתוף פעולה. פתאום התחילו לקפץ לי השורות בראש. חטפתי מיד דפי ממו שהיו מולי והתחלתי לכתוב את השורות בחרוזים שקפצו לי.

כמה חודשים אחר כך אספתי את הבן שלי מהגן וראיתי על המכנסיים שלו כתמים וורודים סגולים "אה. אכלתם סלק היום נכון?" שאלתי אותו, "אמא איך ידעת? את לא מבינה איזה מצחיק זה היה, הסלק נפל לי על המכנסיים והתגלגל ככה ככה ככה." הוא סיפר לי בהתלהבות והראה לי ממש את המסלול של קוביית הסלק שנפלה לו על המכנסיים. חשבתי לעצמי שזה ממש מגניב. הבגדים שלו מספרים לי על החוויות שעבר, דרך הכתמים שעליהם.

אז הוצאתי מהתיק את הממו עם אמצע הסיפור שאיתו הסתובבתי כמה חודשים טובים, ופשוט כתבתי את ההתחלה בהשראת הסיפור של הבן שלי, והסוף כבר הגיע בזרימה עם הכתיבה.

אז ספרי למי שלא מכיר, על מה הסיפור?

הסיפור הוא על לביא, ילד מתוק ופעלתן שמגיע ממש מלוכלך מהגן. כשאמא מבקשת ממנו להיכנס למקלחת הוא מסרב, לא רוצה להיפרד מהיום ומכל החוויות שצבר שנמצאות על הבגדים שלו בכל מקום. אמא מנסה לשכנע אותו בכל מיני דרכים יצירתיות, ושום דבר לא עוזר, עד שהוא מביא את הפתרון ממש מתוך עצמו.

מה המסר שהכי חשוב לך להעביר?

המסר של הסיפור הוא שבכל אתגר מסתתר פתרון, לפעמים פשוט משנדמה לנו. כל מה שעלינו לעשות הוא להקשיב, להתבונן פנימה, ולפעמים דרושה לנו עזרה ממישהו שיהיה שם איתנו ופשוט רק יראה אותנו ויביע אמפתיה לקושי שלנו.

על הספר הזה עבדנו בערך חצי שנה, לא הכרנו לפני וגם לא היינו חברות בפייסבוק, את זוכרת איך הגעת אליי?

הגעתי אלייך דרך פוסט בפייסבוק. ביקשתי הפניה למאיירים ולמזלי הרב שלחת לי הודעה וקבענו לדבר. זה היה ביום שישי בצהריים בערך בשעה אחת, וכבר מאותה שיחה ידעתי שזהו, מצאתי את המאיירת שלי. השיחה איתך הייתה כל כך נעימה, והרגשתי שפשוט התחברתי אלייך מיד, ואת תדעי להפוך את החלום שלי למציאות. נתת לי כל כך הרבה בטחון וידע, והרגשתי שפשוט אכפת לך שהספר שלי ייצא מוצלח, בין אם זה יהיה איתך או עם מישהו אחר.

מסקרן אותי לדעת, האם למדת דברים חדשים בתהליך העבודה שלנו על הספר?

למדתי המון, גם על הספר, וגם על עולם הספרות בכלל.

תוך כדי התהליך, התחדד לי שאמנם הספר שלי הוא ספר ילדים, ובעצם המסר שלו הוא מסר שמדבר לכולם. כולנו צריכים מישהו שיראה אותנו ויכיל אותנו ברגעי קושי, וכשיש לנו מישהו כזה, יותר קל לנו למצוא את הפתרון הפשוט שמסתתר שם בלי שהרגשנו.

למדתי המון על עולם הספרות, האיור והעיצוב. למדתי שטקסט טוב זה לא מספיק, ושאיור זה הרבה מעבר ללצייר את מה שכתוב במילים, אלא לייצר עולם שלם קסום ומופלא שישלים את הסיפור ואת חוויית הקריאה, במיוחד כשמדובר בספרי ילדים. למדתי שכדאי מאוד כבר מהשלב הראשוני לעבוד עם המעצב והמאייר בסנכרון כדי שהכל ייצא הכי טוב שאפשר. למדתי לשחרר את מה שאני לא מבינה בו ולתת לאנשי המקצוע לעשות את שלהם.

מה היה לך קשה בתהליך?

לבחור את השם של הספר. היו כמה שמות על הפרק וזה היה אתגר אמיתי. מודה שגם כאן ההכוונה שלך מאוד עזרה לי.

וגם, לחכות בסבלנות לראות את הספר גמור. הסקרנות הייתה ממש מאתגרת 😊

מה גרם לך שמחה בתהליך?

כל פעם שקיבלתי ממך עוד סקיצות, או עוד שלב של האיור, הלב שלי פשוט התרחב. זה תהליך מופלא ממש ונהניתי מכל שלב בדרך.

איך / למה בחרת את הצבעים לספר? מה המשמעות שלהם עבורך?

את האמת שהיה לי ממש קשה לבחור את הצבעים, והרגשתי שהדבר הכי נכון יהיה לתת לך לבחור. אני כל כך שמחה על ההחלטה הזו, הבחירה שלך היתה פשוט מדויקת.

 אם היית צריכה לבחור כפולה אחת, איזו היית בוחרת?

זו שאלה מכשילה כי אני ממש אוהבת את כל האיורים בספר. אם אני ממש צריכה לבחור, אז הכפולה שגרמה לי לבכות כשראיתי אותה, עוד בשלב הסקיצות, היא הכפולה עם הסירה. היא ממחישה בצורה מדויקת את המסר שלי, שכל מה שהילדים שלנו צריכים זה שנראה אותם. וששם כדאי לשים את הדגש שלנו, ואז הפתרון הרבה יותר פשוט משחשבנו.

מה אנחנו לא יודעים עלייך או על הספר?

זה אמנם הספר הראשון שלי שיוצא לאור, אבל זה ממש לא הספר הראשון שלי. את הספר הראשון שלי כתבתי בגיל 6. קראו לו המתנה ועד היום יש לי אותו מנויילן בתוך שמרדפים קשורים בסרט. בסוף הספר (שכתבתי בגיל 6) כתבתי קצת על הסופרת ושאני שוקלת עתיד בכתיבה, זה משעשע לדעת שניבאתי את זה בגיל כל כך צעיר 😊

מי הסופר/ת שהכי השפיע/ה עלייך?

שאלה מעולה, יש המון סופרים שהשפיעו עליי, החל מסופרי ילדים מדהימים שאני אוהבת ועד אנשי מקצוע ופסיכולוגיים שקראתי את הספרים שלהם וממש אהבתי. קשה לי לבחור אחד ספציפי כי כל אחד השפיע בדרכו הייחודית.

ולסיום שאלת שעשוע, אם היית בעל חיים, איזה בעל חיים היית ולמה?

מאז שהייתי קטנה תמיד חיפשתי את הדרך שלי להשפיע על העולם לטובה. נראה לי שאם הייתי חיה הייתי חיה קסומה כזו שמפזרת נצנצים ואבקת קסמים וגורמת לאנשים לחייך. כנראה חד קרן או איזו חיה מהאגדות.

 

כתבתם סיפור ואתם רוצים לקבל הצעת מחיר והסבר על התהליך שצפוי לכם?

כל הזכויות לתמונות בעמוד זה שייכות לויקי ספיר ולרחלי בן עמרם